Scumpirea biletelor STB: o decizie încă în dezbatere
Primarul general al Capitalei, Nicușor Dan, a evitat să ofere un răspuns clar cu privire la posibilitatea majorării tarifelor pentru biletele mijloacelor de transport în comun ale STB, subliniind că o astfel de decizie necesită o analiză atentă. Într-un context economic marcat de inflație și creșteri ale costurilor, edilul a declarat că această problemă trebuie discutată în cadrul noului Consiliu General, care încă nu este complet funcțional.
Edilul a făcut referire la ultima majorare a tarifelor, realizată în iulie 2021, când prețul unui bilet a crescut de la 1,30 lei la 3 lei. Atunci, decizia a fost luată în colaborare cu Ministerul Transporturilor, condus pe atunci de Cătălin Drulă, și a fost implementat un program tarifar comun pentru transportul de suprafață și metrou. Nicușor Dan a criticat lipsa unei consultări similare din partea actualului Minister al Transporturilor înainte de a propune o majorare a tarifelor pentru metrou, subliniind că o astfel de coordonare este esențială pentru o abordare unitară.
Creșterea numărului de călători și impactul economic
Primarul a evidențiat că, din iulie 2021 până în iulie 2024, numărul călătorilor care au achiziționat bilete și abonamente pentru transportul public din București a crescut cu 40%. Acest lucru a fost atribuit unor măsuri precum introducerea abonamentelor comune cu Metrorex, integrarea cu Google Maps pentru planificarea călătoriilor și extinderea rețelei de transport în cartierele slab deservite. De asemenea, externalizarea serviciilor de curățenie a contribuit la îmbunătățirea experienței utilizatorilor.
Cu toate acestea, Nicușor Dan a atras atenția asupra dificultăților economice anticipate pentru anul 2025, menționând creșterea costurilor cu motorina și salariile șoferilor, dar și limitările impuse de plafonarea pensiilor și salariilor. Aceste aspecte complică luarea unei decizii privind o posibilă majorare a tarifelor, care trebuie să țină cont atât de nevoile financiare ale operatorului de transport, cât și de impactul asupra cetățenilor.
Coordonarea interinstituțională, o necesitate ignorată
Întrebat de ce Ministerul Transporturilor nu a consultat Primăria Capitalei înainte de a propune majorarea tarifelor pentru metrou, primarul a sugerat că graba de a implementa schimbările până la 1 ianuarie 2025 și lipsa unei majorități funcționale în Consiliul General ar putea fi motivele acestui demers unilateral. Totuși, această lipsă de coordonare ridică semne de întrebare cu privire la eficiența și transparența procesului decizional.
În ciuda acestor provocări, Nicușor Dan a subliniat importanța unei analize riguroase și a unei colaborări strânse între instituțiile implicate pentru a asigura un echilibru între sustenabilitatea financiară a serviciilor de transport public și accesibilitatea acestora pentru cetățeni.
Un an dificil pentru transportul public
Pe fondul inflației și al constrângerilor bugetare, anul 2025 se anunță a fi unul plin de provocări pentru transportul public din București. Deciziile legate de tarife vor trebui să țină cont de multiple variabile economice și sociale, iar lipsa unei strategii clare și a unei colaborări eficiente între autorități riscă să afecteze negativ atât operatorii de transport, cât și utilizatorii acestora.