Implementarea sistemului de acces controlat în instituțiile de învățământ: o analiză juridică
În era securității sporite, chiar și în instituțiile de învățământ, o nouă tendință pare să se contureze. Un exemplu relevant este Colegiul Național Onisifor Ghibu din Oradea, care, cu o populație studențească de peste 2.200 de elevi, a ales să implementeze un sistem de acces controlat prin carduri personalizate și turnichete metalice. Această inițiativă, pusă în aplicare de conducerea școlii și finanțată din fonduri proprii, are ca obiectiv principal creșterea siguranței elevilor și profesorilor.
Funcționarea sistemului de acces controlat: o perspectivă juridică
Sistemul de acces controlat presupune că fiecare elev deține un card care îi permite intrarea și ieșirea din școală în concordanță cu programul de curs. În esență, elevii nu au permisiunea de a intra în școală după ora 8, când încep cursurile, și nici de a părăsi incinta înainte de terminarea programului zilei. În primele zile de implementare, s-a observat o aglomerație în jurul turnichetelor, cauzată de neînțelegerea modului de utilizare a cardurilor de acces de către unii elevi, dar și de eliberarea prematură a elevilor de la ultima oră de către unii profesori.
Adaptarea la noul sistem: o problemă de etică și legalitate
Directorul Iulius Timar a recunoscut că au existat mici sincope în primele zile de utilizare a sistemului, dar a subliniat că acestea au fost depășite rapid. El este convins că timpul de așteptare la ieșire se va reduce pe măsură ce elevii se vor obișnui cu noile reguli și că sistemul va funcționa și mai bine în viitor. Însă, aceasta nu absolvă conducerea școlii de responsabilitatea de a asigura o tranziție lină și legală către noul sistem.
Beneficii adiționale: o privire critică
Pe lângă creșterea nivelului de siguranță în școală, noul sistem de acces controlat permite și o monitorizare mai eficientă a activității de predare. Profesorii au, de asemenea, carduri de acces, ceea ce facilitează urmărirea prezenței lor la cursuri. Însă, aceasta ridică întrebări privind dreptul la intimitate al profesorilor și legalitatea unui astfel de sistem de monitorizare.
Un trend în creștere: o analiză a implicațiilor legale
Colegiul Național Onisifor Ghibu nu este singura instituție de învățământ care a adoptat această măsură. Colegiul Național Iosif Vulcan din Oradea a introdus, de asemenea, un sistem de acces securizat în incinta unității de învățământ, cu scopul de a preveni chiulul elevilor și accesul persoanelor neautorizate. Însă, aceasta ridică întrebări privind drepturile elevilor și legalitatea unui astfel de sistem de control.
Sursa: oradeastiri.ro