Cu cinci ani înainte de primul zbor al avionului Concorde, o altă aeronavă grandioasă s-a ridicat pe cer – și a fost cât pe ce să fie transformat într-un avion de pasageri încă și mai rapid decât modelul franco-britanic, scrie CNN.
XB-70 Valkyrie a fost un avion experimental dezvoltat pentru Forțele Aeriene ale Statelor Unite. Zborul său inaugural a avut loc acum 60 de ani – în septembrie 1964 – și a marcat începutul epocii avioanelor supersonice. Avionul a atins viteza de 3.309 kilometri la oră, fiind cu 50% mai rapid decât Concorde. „Designul per ansamblu al XB-70 era o frumusețe”, a spus istoricul Tony Landis de la Air Force Materiel Command din Dayton, Ohio. „Să te gândești că un avion atât de atrăgător, cu capacitățile sale de viteză și altitudine, a fost construit acum peste 65 de ani este greu de înțeles în mediul de azi bazat pe calculatoare și inteligența artificială.” Programul XB-70 a întâmpinat și el multe probleme: în rol de avion militar, acesta era depășit încă din momentul în care a ieșit din fabrică, iar durata sa de viață scurtă a fost marcată de un accident tragic. Avionul ar fi fost atât de rapid încât un zbor Londra-New York ar fi durat doar două ore și jumătate, în comparație cu Concorde, care făcea trei ore și jumătate pe același traseu.
„Designul per ansamblu al XB-70 era o frumusețe”, a spus istoricul Tony Landis de la Air Force Materiel Command din Dayton, Ohio.
„Să te gândești că un avion atât de atrăgător, cu capacitățile sale de viteză și altitudine, a fost construit acum peste 65 de ani este greu de înțeles în mediul de azi bazat pe calculatoare și inteligența artificială.” Programul XB-70 a întâmpinat și el multe probleme: în rol de avion militar, acesta era depășit încă din momentul în care a ieșit din fabrică, iar durata sa de viață scurtă a fost marcată de un accident tragic. Avionul ar fi fost atât de rapid încât un zbor Londra-New York ar fi durat doar două ore și jumătate, în comparație cu Concorde, care făcea trei ore și jumătate pe același traseu.
Principalele sale elemente de design, precum aripile în formă de triunghi (delta) și fuzelajul lung și subțire, au fost copiate atât de Concorde, cât și de clona sa sovietică, Tupolev Tu-144.
Avionul Valkyrie distrus efectuase doar 46 de zboruri, în timp ce prototipul mai vechi a funcționat doar atât cât să desfășoare 83 de zboruri, petrecând puțin peste 160 de ore în aer. Foto: Profimedia Images Odată ce rolul de bombardier al avionului a fost respins, designerii săi au venit cu idei alternative. „Singura variantă care a fost luată în considerare cu seriozitate a fost versiunea de transport în scop militar și civil”, a spus Landis.
Principalele sale elemente de design, precum aripile în formă de triunghi (delta) și fuzelajul lung și subțire, au fost copiate atât de Concorde, cât și de clona sa sovietică, Tupolev Tu-144.
Avionul Valkyrie distrus efectuase doar 46 de zboruri, în timp ce prototipul mai vechi a efectuat 83 de zboruri, petrecând puțin peste 160 de ore în aer. Foto: Profimedia Images Odată ce rolul de bombardier al avionului a fost respins, designerii săi au venit cu idei alternative. „Singura variantă care a fost luată în considerare cu seriozitate a fost versiunea de transport în scop militar și civil”, a spus Landis.
Cu toate că programul nu s-a ridicat la potențialul pe care îl putea avea, moștenirea XB-70 rămâne în picioare până azi, potrivit lui Landis.
„Toate modelele de aeronave de dimensiuni mari și de mare viteză beneficiază de pe urma muncii depuse de XB-70. Iar datele acelor zboruri de cercetare continuă să influențeze designul noilor avioane.”
Sursa: Digi24