Când East Express a sosit în portul Misrata, Libia, la 18 ianuarie 2022
Echipajul a crezut că va descărca încărcătura de zahăr și va pleca. Însă autoritățile portuare au declarat zahărul impropriu pentru consum și au reținut nava.Acest obstacol juridic a împiedicat ca nava să fie livrată unui comerciant din Libia, obligând compania care o deținea – Mina Shipping Ltd – să o abandoneze, cu unsprezece membri ai echipajului la bord: zece sirieni și un egiptean. Aceștia au rămas blocați acolo timp de doi ani.
„Nu avem nici mâncare, nici apă, nici bani”
Ammar al-Sheikha, unul dintre marinarii sirieni blocați la bordul vasului, este acum corespondent Les Observateurs: ,,Pentru mine, abandonul asta înseamnă: cer mâncare, băutură și produse de primă necesitate și nu le primesc nici de la proprietarii nici de la operatorii navei”. El și ceilalți membri ai echipajului au contactat ITF seafarers, unul dintre sindicatele care ar trebui să îi ajute pe navigatori, dar ei spun că nu au primit niciun răspuns de luni de zile.
Ian Ralby, un expert în drept internațional, explică:
„Abandonul apare atunci când un proprietar renunță literalmente la drepturile sale asupra ambarcațiunii pe care o deține. Acest lucru poate însemna că echipajul rămâne fără nimeni care să aibă responsabilitatea legală de a se asigura că primește combustibilul, hrana, apa și serviciile de care are nevoie”.
„Am început să rămânem fără bani și fără provizii”
Echipajul nu a fost plătit timp de 12 luni. Membrii săi sunt convinși că rămânerea la bord este singura modalitate de a obține ceea ce li se cuvine. Ammar al-Sheikha susține că firma îi datorează 17.000 de dolari din salariile restante (aproximativ 15.800 de euro).
Când redacția France 24 Observateurs a contactat compania, sunând la numărul de telefon indicat pe contractele echipajului, un fost angajat a ridicat telefonul și a răspuns:
„Mina Shipping este o companie offshore al cărei proprietar a murit cu ani în urmă”. Potrivit căpitanului de pe East Express, proprietarul companiei este Samir Fahel din Tartous, Siria. Postările de pe Facebook ale membrilor familiei sale indică faptul că acesta a murit în februarie 2023.
Această navă a avut opt nume diferite în 40 de ani.
„În industria navală, numele navelor, țările în care sunt înregistrate și companiile care le administrează și le dețin sunt adesea schimbate.
Experții din această industrie spun că acest sistem complex de proprietate facilitează retragerea proprietarilor de nave și a operatorilor acestora atunci când o navă are probleme juridice sau financiare.”
Uneori este preferabil să abandonezi un activ decât să îl păstrezi și să îți asumi responsabilitatea pentru el. Ca urmare, marinarii sunt cei care plătesc prețul acestei gestionări financiare greșite, spune Ian Ralby.
Sursa: RFI