Analiza unei discrepanțe în tarifele de zbor: Oradea versus Cluj
Un caz recent a atras atenția publicului asupra unei aparente incongruențe în sistemul de tarifare al biletelelor de avion. Un cetățean din Oradea, care intenționează să călătorească la Londra cu LOT Polish Airlines, a descoperit că biletele de avion de pe aeroportul din Oradea pot fi mai costisitoare decât cele de pe aeroportul din Cluj, deși ambele zboruri sunt operate de aceeași companie aeriană. Aceasta, în ciuda faptului că zborurile de la Oradea sunt teoretic subvenționate.
Subvenții sau compensări? O analiză juridică
Într-o încercare de a clarifica situația, un oficial a explicat că, de fapt, autoritățile locale nu subvenționează cursele LOT, ci acoperă eventualele pierderi. Aceasta înseamnă că tarifele sunt stabilite de compania aeriană, iar autoritățile intervin doar în cazul în care există pierderi. Însă, această abordare ridică întrebări serioase cu privire la sensul și eficiența subvențiilor.
Compararea costurilor: Oradea versus Cluj
Orădeanul a comparat costurile biletelor de avion pentru un zbor Oradea – Londra – Oradea cu plecare pe 28 septembrie și retur pe 2 octombrie. Prețul era de 273,07 euro, în timp ce același bilet, pentru aceeași perioadă, dar din Cluj, era de 200,27 euro, adică cu 27% mai ieftin. Această discrepanță ridică semne de întrebare cu privire la eficacitatea și justificarea subvențiilor.
Explicația oficialilor: Nu subvenționăm prețul biletelor
Mihai Jurca, city manager și membru în Consiliul de Administrație al Aeroportului din Oradea, a explicat că zborurile LOT Polish Airlines de pe acest aeroport au fost contractate de obligație de serviciu public obligatoriu (Public Service Obligation), iar „PSO funcționează în termeni de piață”. Autoritățile acoperă orice pierdere pe care o are compania, dar nu se implică în politica de prețuri. Cu toate acestea, această abordare pare să fie în contradicție cu principiul subvențiilor, care ar trebui să reducă costurile pentru consumatori.
Compensarea pierderilor versus subvenționarea zborurilor
Conform contractului de serviciu public încheiat între CJ Bihor și LOT Polish Airlines, autoritatea județeană va compensa cursele pe această rută, luând în considerare o marjă de profit de 5%. Acest lucru înseamnă că dacă zborurile nu se susțin de la sine, efectuarea lor este sprijinită din bani publici. Însă, această abordare pare să fie în contradicție cu principiul subvențiilor, care ar trebui să reducă costurile pentru consumatori.
Sursa: oradeastiri.ro