Close Menu
    What's Hot

    Ciad suspendă vizele pentru americani după interdicțiile lui Trump

    iunie 5, 2025

    Incendiu într-o clădire de 13 etaje în Turcia: trei morți, doi copii

    iunie 5, 2025

    Rusia afirmă că va repara bombardierele avariate de Ucraina

    iunie 5, 2025
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Oradeanul 24Oradeanul 24
    • Home
    • Stiri locale
    • Evenimente locale
    • Stiri nationale
    • Sanatate
    • Diverse
      • Tehnologie
      • Sport
      • Stiri internationale
    Contact
    Oradeanul 24Oradeanul 24
    Home»Tehnologie»20 de ani de Facebook
    Tehnologie

    20 de ani de Facebook

    februarie 5, 20244 Mins Read
    Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    img 56a49pPQ9iYQfEfaumMsXpGX
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

    Facebook a schimbat jocul social media

    Înainte de Facebook au existat și alte rețele sociale, precum MySpace, dar platforma lui Mark Zuckerberg a „explodat” instantaneu când a fost lansată, în 2004, demonstrând cât de rapid poate lua amploare o platformă online de acest tip. În mai puțin de un an, a adunat un milion de utilizatori, iar în patru ani a depășit MySpace, alimentat de inovații precum capacitatea de a „eticheta” oamenii în fotografii. A lua o cameră digitală, într-o ieșire noaptea în oraș, apoi a-ți eticheta prietenii în zeci de imagini a fost un element de bază al vieții adolescenților la finalul anilor ’90. Până în 2012, Facebook depășise un miliard de utilizatori pe lună și, în afară de o scurtă problemă la sfârșitul anului 2021 – când utilizatorii activi zilnic au scăzut pentru prima dată – platforma a continuat să crească. Prin extinderea în țări mai puțin conectate și oferind internet gratuit, compania a menținut și a crescut numărul de utilizatori Facebook. La sfârșitul anului 2023, Facebook a raportat că avea 2,11 miliarde de utilizatori zilnic. Ce-i drept, Facebook este mai puțin popular decât era înainte printre tineri. Cu toate acestea, rămâne cea mai populară rețea socială din lume și a inaugurat o nouă eră a activității sociale online, scrie BBC.

    Facebook a făcut ca datele noastre personale să fie valoroase… și mai puțin personale

    Facebook a demonstrat că strângerea de like-uri și antipatii din partea noastră este extrem de profitabilă. Acum, compania-mamă a Facebook, Meta, este un gigant de publicitate care, alături de Google, ia partea leului din banii de publicitate la nivel mondial. Meta a raportat venituri de peste 40 de miliarde de dolari pentru ultimul trimestru al anului 2023. Dar Facebook a arătat și unde poate merge prost colectarea datelor. Meta a fost amendată de mai multe ori pentru gestionarea eronată a datelor cu caracter personal. Cel mai mediatizat caz a fost scandalul Cambridge Analytica – ce a lucrat pentru campania lui Donald Trump și a deturnat date personale a zeci de milioane de utilizatori – în urma căruia Facebook a trebuit să plătească, după o acțiune în instanță, 725 de milioane de dolari. În 2022, Facebook a plătit UE și o amendă de 265 de milioane de euro pentru că a permis extragerea datelor cu caracter personal de pe site. Și anul trecut, compania a primit o amendă record de 1,2 miliarde de euro de la Comisia irlandeză pentru protecția datelor, pentru transferul datelor utilizatorilor europeni în afara jurisdicției. În prezent, Facebook face apel împotriva amenzii.

    Facebook a transformat internetul în instrument politic

    Oferind publicitate direcționată, Facebook a devenit o platformă majoră pentru campania electorală din întreaga lume. De exemplu, în cele cinci luni care au precedat alegerile prezidențiale din SUA din 2020, echipa lui Donald Trump a cheltuit peste 40 de milioane de dolari pe reclame pe Facebook, potrivit unei analize Statista. Facebook a contribuit și la schimbarea politicii de bază, permițând grupurilor disparate de utilizatori să se adune, să facă campanii și să planifice acțiuni la scară globală. Facebook și Twitter au fost cruciale în timpul „Primăverii Arabe”, s-a spus, ajutând la coordonarea protestelor și la răspândirea știrilor despre ceea ce se întâmpla pe teren. Dar folosirea Facebook în scopuri politice a fost criticată pentru unele dintre consecințele sale, inclusiv pentru impactul asupra drepturilor omului. În 2018, Facebook a fost de acord cu un raport al ONU care spunea că nu a reușit să împiedice oamenii să folosească platforma pentru a „incita la violență offline” împotriva populației Rohingya din Myanmar.

    Dominația Meta

    Odată cu succesul uriaș al Facebook, Mark Zuckerberg a construit o rețea socială și un imperiu tehnologic fără precedent în ceea ce privește numărul de utilizatori și forța acesteia. Companiile emergente, inclusiv WhatsApp, Instagram și Oculus, au fost achiziționate și turbo-alimentate sub compania-umbrelă Facebook, care și-a schimbat numele în Meta, în 2021. Meta spune acum că peste trei miliarde de oameni folosesc cel puțin unul dintre produsele sale în fiecare zi. Iar atunci când nu a putut să-și cumpere rivalii, Meta a fost adesea acuzată că i-a copiat pentru a-și menține dominația. Funcția Stories, care dispare de pe Facebook și Instagram, este similară unei funcții-cheie de pe Snapchat. Instagram Reels este răspunsul companiei la provocarea prezentată de aplicația de partajare video TikTok. Iar Threads este încercarea lui Meta de a imita X (fostul Twitter). Tactica a devenit mai importantă ca niciodată, datorită concurenței mari și a unui mediu de reglementare mai strict. În 2022, Meta a fost forțată să vândă producătorul GIF Giphy în pierdere, după ce autoritățile de reglementare din Marea Britanie i-au blocat dreptul de a deține acest serviciu din cauza temerilor de o dominație excesivă pe piață.

    Sursa: Radio France Internationale (RFI)

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    oradeanul24

    Related Posts

    China a creat cel mai mare transportor de drone.

    iunie 2, 2025

    Războiul tarifelor lui Trump ar putea scumpi smartphone-urile

    mai 30, 2025

    Încă o lună cu vânzări Tesla prăbușite în Europa

    mai 27, 2025

    China a lansat prima competiție de roboți cu control uman

    mai 26, 2025
    Add A Comment

    Comments are closed.

    Editors Picks
    Latest Posts
    • Termeni si conditii
    • Politica cookies
    • Politica de confidentialitate
    • FB

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Administrează consimțămintele pentru cookie-uri
    Acest site foloseste cookies
    Funcționale Mereu activ
    Stocarea tehnică sau accesul este strict necesară în scopul legitim de a permite utilizarea unui anumit serviciu cerut în mod explicit de către un abonat sau un utilizator sau în scopul exclusiv de a executa transmiterea unei comunicări printr-o rețea de comunicații electronice.
    Preferințe
    Stocarea tehnică sau accesul este necesară în scop legitim pentru stocarea preferințelor care nu sunt cerute de abonat sau utilizator.
    Statistici
    Stocarea tehnică sau accesul care sunt utilizate exclusiv în scopuri statistice. Stocarea tehnică sau accesul care sunt utilizate exclusiv în scopuri statistice anonime. Fără o citație, conformitatea voluntară din partea Furnizorului tău de servicii de internet sau înregistrările suplimentare de la o terță parte, informațiile stocate sau preluate numai în acest scop nu pot fi utilizate de obicei pentru a te identifica.
    Marketing
    Stocarea tehnică sau accesul este necesară pentru a crea profiluri de utilizator la care trimitem publicitate sau pentru a urmări utilizatorul pe un site web sau pe mai multe site-uri web în scopuri de marketing similare.
    Administrează opțiunile Administrează serviciile Administrează vânzătorii {vendor_count} Citește mai multe despre aceste scopuri
    Vezi preferințele
    {title} {title} {title}